۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

هفتادمین سالگرد تولد جان لنون











9 اکتبر هفتادمین سالگرد تولد جان لنون از گروه بیتلز است. به نقل از ویکیپدیا:

جان اونو لنون (به انگلیسی: John Ono Lennon) (زاده ۹ اکتبر ۱۹۴۰ - درگذشته ۸ دسامبر ۱۹۸۰خواننده، آهنگساز و شاعرمعروف انگلیسی و از برجسته‌ترین چهره‌های دنیای موسیقی راک، در ۹ اکتبر ۱۹۴۰ در شهر لیورپول انگلیس، در خانواده‌ای از طبقه کارگر به دنیا آمد. او دوست داشت که مانند پدرش یک ملوان شود اما پس از گوش سپردن به آهنگهای الویس پریسلی به موسیقیروی آورد. شهرت لنون با خواندن در گروه موسیقی بیتلز شروع شد، گروهی که او بنیانگذار و مغز متفکر آن به شمار می‌رفت.

او به جز موسیقی در زمینه‌های سیاست، صلح، نویسندگی و بازیگری هم فعالیت داشت. لنون به عنوان یکی از بهترینهای موسیقیقرن بیستم به یاد همه مردم می‌ماند، چنانکه در نظرسنجی بی‌بی‌سی از مردم انگلستان، در سال ۲۰۰۲، مقام هشتم را در بین صد شخصیت بریتانیایی برتر تاریخ، یافت.

لنون صاحب دو فرزند از دو همسر خود بود. جولیان لنون از همسر اولش سینتیا لنون و شان اونو لنون از همسر دومش یوکو اونو، که هردو پا در راه موسیقی گذارده‌اند.

او در موسیقی سبک راک اند رول در دهه شصت میلادی تأثیر به سزایی داشت به طوری که برخی از ترانه‌های خوب بیتلز از کارهای او هستند و ترانه‌های وی از ترانه‌های مک‌کارتنی درون‌گرایانه‌تر بود. «دشت‌های توت فرنگی برای همیشه» (۱۹۶۷)[۱] و «من گراز دریایی هستم» (۱۹۶۷)[۲]مثالهای خوبی از ترانه‌های منحصر به فرد او هستند.

یکی از اظهار نظرهای جنجال برانگیز جان لنون در سال ۱۹۶۶ و در دورهٔ اوج شهرت بیتل‌ها بود. لنون طی مصاحبه‌ای که در ۴ مارس ۱۹۶۶ با روزنامهٔ انگلیسی ایونینگ استندارد انجام داد گفته بود بیتل‌ها از مسیح هم محبوب‌تر هستند.[۳][۴] پی‌آمد سخنان لنون برانگیخته‌شدن خشم مقامات واتیکان، تحریم محصولات بیتل‌ها، لغو کنسرت‌های‌شان و سوزانده‌شدن صفحه‌ها و عکس‌های‌شان به‌خصوص در ایالات متحده بود.[۵] مقامات واتیکان در سال ۲۰۰۸ و پس از گذشت ۲۸ سال از مرگ لنون اعلام کردند او را به‌خاطر سخنان نسنجیده‌اش بخشیده‌اند.[۶]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر